5 research outputs found

    Sektoralisierung als Planungsherausforderung im inklusiven Gemeinwesen

    Get PDF
    2. Hrsg.: Martin F. Reichstein Förderung durch: Forschungsinstitut für gesellschaftliche Weiterentwicklung (FGW)Seit September 2016 führt das Zentrum für Planung und Evaluation Sozialer Dienste (ZPE) der Universität Siegen das Forschungsprojekt „Koordinationspotenziale kommunaler Teilhabepolitik in der Pflege, Behindertenhilfe und Sozialpsychiatrie (KoKoP)“ durch. Das Projekt wird im Rahmen des Programms „Vorbeugende Sozialpolitik“ des nordrheinwestfä- lischen Forschungsinstituts für Gesellschaftliche Weiterentwicklung (FGW) finanziell gefördert. Ziel des Projektes ist es, anhand empirischer Untersuchungen Erkenntnisse darüber zu gewinnen, welche Möglichkeiten für Kommunen bestehen, durch Planung und Koordination die Wirkungen von Teilhabeleistungen in den Leistungsbereichen der Pflege, Behindertenhilfe und Sozialpsychiatrie zu optimieren. Zudem soll der Frage nachgegangen werden, wie professionelle Hilfen stärker mit informellen Ressourcen im Vor- und Umfeld des Leistungsgeschehens verknüpft werden können. Mögliche Problemquellen werden u.a. in einer ausgeprägten Sektoralisierung des Leistungsgeschehens, mangelnder Kooperation sowie in einer geringen Sozialraumorientierung vermutet. Im Rahmen eines eintägigen Expertenworkshops am 14. November 2017 wurden zum einen Zwischenergebnisse bisheriger Untersuchungen vorgestellt und diskutiert. Zum anderen wurden in drei Arbeitsgruppen zentrale Fragestellungen des Projekts erörtert. Der vorliegende Band ist eine Zusammenschau von Beiträgen einzelner Teilnehmer*innen dieses Workshops

    Evidence based medicine in physical medicine and rehabilitation (English version)

    Get PDF
    In the last twenty years the term “Evidence Based Medicine (EBM)” has spread into all areas of medicine and is often used for decision-making in the medical and public health sector. It is also used to verify the significance and/or the effectiveness of different therapies. The definition of EBM is to use the physician’s individual expertise, the patient’s needs and the best external evidence for each individual patient. Today, however, the term EBM is often wrongly used as a synonym for best “external evidence”. This leads not only to a misuse of evidence based medicine but suggests a fundamental misunderstanding of the model which was created by Gordon Guyatt, David Sackett and Archibald Cochrane. This problem becomes even greater the more social insurance institutions, public healthcare providers and politicians use external evidence alone as a main guideline for financing therapies in physical medicine and general rehabilitation without taking into account the physician’s expertise and the patient’s needs.The wrong interpretation of EBM can lead to the following problems: well established clinical therapies are either questioned or not granted and are therefore withheld from patients (for example physical pain management). Absence of evidence for individual therapy methods does not prove their ineffectiveness! In this short statement the significance of EBM in physical medicine and general rehabilitation will be analysed and discussed

    Strengthening self-determination and participation

    No full text
    Die Arbeit befasst sich mit Entwicklungspotentialen personenbezogener Unterstützung für Menschen mit einer sogenannten geistigen Behinderung. Diese Dienstleistung ist eine Form der Eingliederungshilfe zur Unterstützung der sozialen Teilhabe und wird von den Organisationen der Behindertenhilfe erbracht. Die Leistung der Eingliederungshilfe zielt darauf ab, im Sinne der UN-Behindertenrechtskonvention die Selbstbestimmung und Partizipation von Menschen mit einer Teilhabebeeinträchtigung zu unterstützen. Die Organisationen der Behindertenhilfe sind beauftragt, die Zielsetzungen der UN-Behindertenrechtskonvention in ihren Unterstützungsleistungen zu reali-sieren. In der Alltagspraxis der Behindertenhilfe ist es bisher nur bedingt gelungen, die Leitprinzipien der Selbstbestimmung, der gleichberechtigten Teilhabe und der Inklusion, wie sie in der UN-Behindertenrechtskonvention beschrieben werden, umzusetzen. Eine Modernisierung und Transformation der Dienstleistungen der Behindertenhilfe unter grundlegender Berücksichtigung inklusionsorientierter Zielsetzung stehen weitgehend aus. Die UN-Behindertenrechtskonvention hat die Leitidee der Inklusion aufgegriffen und beschreibt Rechtsansprüche der Menschen mit Behinderungen, um Teilhabe und Partizipation in gesellschaftlichen und rechtlichen Kontexten zu realisieren. Grundlegend ist, dass es alle Bürgerinnen und Bürgern ermöglicht wird, gleichberechtigt am Leben in der Gesellschaft zu partizipieren. In verschiedenen gesetzlichen Neuregelungen wie dem Behindertengleichstellungsgesetz, den Reformgesetzen zur Pflegeversicherung, v. a. aber mit dem Gesetz zur Stärkung der Teilhabe und Selbstbestimmung von Menschen mit Behinderungen (BTHG) hat der Gesetzgeber die Aufforderung der UN - Behindertenrechtskonvention im Sozialrecht konkretisiert. Diese rechtliche Neuorientierungen fordert zur inklusiven Veränderungen in allen gesellschaftlichen Teilbereichen auf. Im Rahmen des Dissertationsprojekts werden soziale und räumliche Potentiale einer personenbezogenen Unterstützung zur sozialen Teilhabe untersucht, die Menschen mit einer sogenannten geistigen Behinderung befähigen, gleichberechtigt am Leben in der Gesellschaft zu partizipieren. Ziel des Projektes ist es die Entwicklung einer zeitgemäßen Dienstleistung für Menschen mit einer sogenannten geistigen Behinderung zu unterstützen.This paper deals with the development potential of personal support for people with a so-called intellectual disability. This service is a form of integration assistance to support social participation and is provided by the organisations of disability assistance. The service of integration assistance aims at supporting the self-determination and participation of people with a participation impairment in the sense of the UN Disability Rights Con-vention. The organizations of the handicapped aid are commissioned to realize the objectives of the UN Convention on the Rights of the Disabled in their support services. In the everyday practice of disability assistance, the guiding principles of self-determination, equal participation and inclusion, as described in the UN Disability Rights Convention, have so far only been implemented to a limited extent. A modernization and transformation of the services of disability assistance with fundamental consideration of inclusion-oriented objectives is largely lacking. The UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities has taken up the guiding idea of inclusion and describes the legal claims of people with disabilities in order to realize participation and involvement in social and legal contexts. The basic principle is that all citizens are enabled to participate equally in life in society. In various new legal regu-lations, such as the Disability Equality Act, the reform law on long-term care insurance, but above all with the law to strengthen the participation and self-determination of people with disabilities, the legislator has concretised the call of the UN Disability Rights Convention in social law. This new legal orientation calls for inclusive changes in all are-as of society. The dissertation project investigates the social and spatial potentials of personal support for social participation that enable people with a so-called intellectual disability to participate equally in society. The aim of the project is to support the development of a con-temporary service for people with a so-called intellectual disability

    Evidence based medicine in physical medicine and rehabilitation (German version)

    No full text
    In the last twenty years the term “Evidence Based Medicine (EBM)” has been increasingly applied in all areas of medicine and is often used for decision-making in the medical and public health sector. It is also used to verify the significance and/or the effectiveness of different therapies. The original definition of EBM rests on the following three pillars: the physician’s individual expertise, the patient’s needs and the best external evidence. Today, however, the term EBM is often wrongly used as a synonym for best external evidence, without taking into consideration the other two pillars of the model which was created by Gordon Guyatt, David Sackett and Archibald Cochrane. This problem becomes even greater the more social insurance institutions and politicians use external evidence alone as the main guideline for financing therapies and therapy guidelines in physical medicine and general rehabilitation without taking into account the physician’s expertise and the patient’s needs.The wrong interpretation of EBM can lead to the following problems: well established clinical therapies are either questioned or not granted and are therefore withheld from patients (for example physical pain management). An absence of evidence for individual therapy methods does not prove their ineffectiveness! In this short statement the significance of EBM in Physical Medicine and general rehabilitation will be analysed and discussed
    corecore